Pengikut

28 September 2010

IT'S IN MY HAND

24-26 September lalu merupakan detik bermakna buat warga pra-U SMK Pitas apabila buat julung kalinya berjaya mengadakan program seminar STPM di luar dari lingkungan persekolahan. Program yang dirancang sejak awal tahun dan terpaksa ditunda sekali akhirnya berjaya diadakan di Kinabalu Hostel, Likas. Terlalu banyak kekangan dan cabaran menganjurkan program ini. Mengangkut pelajar seramai 57 orang dan 10 orang guru untuk dipertemukan dengan penceramah khas amat mencabar khususnya dari segi dana kewangan. Tulisan saya sebelum ini bahawa lebih kurang 20 agensi, GLC dan NGO "ditagih" belas kasihan mereka namun sunyi sepi. Hanya 4 agensi yang menjawab secara rasmi "tiada peruntukan" dan selebihnya "berdiam diri". Pemimpin politik yang kita agungkan, kelahiran jati Pitas diberikan ruang untuk membantu juga tinggal janji belaka. Kudrat yang ada itulah yang kita gunakan. Pengetua, PPD, guru-guru dan pelajar bergabung tenaga dan semangat waja untuk menjayakan program ini demi kelangsungan kecemerlangan pendidikan daerah Pitas.
Saya mengambil kesempatan menyatakan penghargaan kepada PPD @ wakil , Pengetua, guru-guru tingkatan 6, Felcra bahkan pelajar sendiri yang turut berkorban. Saya turut merakamkan penghargaan kepada Ketua Sektor SPA yang sudi turun padang merasmikan program ini. . Teristimewa kepada semua penceramah yang datang jauh dari pelbagai tempat, sanggup datang membantu kami. Ilmu dan tunjuk ajar amatlah bermakna. Juga kepada isteri anak-anak saya yang turut berkorban. Semasa program berlangsung anak sulung saya sakit, demam dan muntah-muntah.
Saya mengandaikan melalui program ini, motto Celcom "it's in my hand" ada di setiap jiwa pelajar. Terpulanglah kepada mereka untuk menggunapakai segala ilmu, maklumat dan kemahiran yang diberikan oleh guru-guru khas. Masih ada masa untuk memperlengkapkan diri, memfokuskan strategi dan menguatkan azam demi kecemerlangan diri. Hasilnya nanti dituai oleh diri mereka sendiri, keluarga, kaum dan daerah Pitas. Program yang gah tidaklah bermakna kalau matlamat sebenar tidak tercapai dan saya bersedia menerima risiko dan kesan daripada penganjuran program ini. BERANI GAGAL

1 ulasan:

Cikgu Khir berkata...

Salam sejahtera.
Tahniah Cikgu Maklin, semoga usaha cikgu dan guru-guru lain akan membuahkan hasil yang cemerlang buat pelajar-pelajar Tingkatan 6 SMK. Pitas pada tahun ini.