Pengikut

28 Disember 2010

Berdiri Di Kaki Sendiri=BERDIKARI




Hari ini amat bermakna bagi saya. Bukan kerana saya mewakili Presiden PCS merasmikan gereja PCS di Kg Mempakad Darat@Batu 4 tapi kerana kehadiran saya di tengah-tengah mereka membolehkan saya melihat dan merasai dengan dekat bukti hasil daripada kesatuan dan semangat berdikari. Majoriti penduduk kampung ini berlatarbelakangkan kehidupan yang susah samada petani atau bekerja di estet atau kilang berhampiran. Justeru apabila mereka merancang membina gereja baru, mereka beranggapan itu sangat mustahil. Namun mereka bertekad dan akhirnya hari ini gereja ni 95% siap dan mulai digunakan.
Kos keseluruhan sekitar RM15,000 dan semuanya hasil titik peluh mereka.Menyerahkan hasil jualan tani, sebahagian gaji, menyerahkan papan beruti tiang mereka dan akhirnya berjaya. Mereka tidak menerima sebarang bantuan hatta dari kerajaan. Berdikari di atas iman pastinya berhasil.
Oh ya...saya sempat berjalan2 di persekitaran dan saya tak melihat sebuahpun bantuan rumah PPRT. Mungkin di kawasan yg jauh atau dalam proses atau terlupa atau sengaja disisihkan?

Tiada ulasan: