Pengikut

08 November 2010

PEMBETULAN !!!!

Data rasmi yang sudah diakui sejak sekian lama ialah ada 36 etnik di Sabah (atau lebih) dan lebih tepat dikesan mempunyai 50 bahasa dan 90 dialek. Dialek Dusun ialah Bangkaakon, Bayok, Bisaya, Bundu,Dalamason, Dumpas, Dusun Klias, Dusun Membakut, Gana, Garo, Gonsomon, Gunatong, Kadazan Papar, Kimaragang, Koriou, Kiwulu, Kogosingan, Kohub, Kolikuan, Koroli, Korupan, Kuijau, Liwogu, Lotud, Mangkaak, Minokok, Nulu, Pilapazan, Poruzou, Potiukan, Putih, Rungus, Sandayo, Sinandapak, Sogilitan, Sogo, Sonsogon, Sukang, Sunggannggon, Tagahas, Talantang, Tatana, Tangaa', Tasapang, Tihang, Tibabar, Tindakon, Tindal, Tobilung, Tompios, Tompulung, Tuhawon, Tulun Ganak, Tulun Gobukon, Tulun Kundasang, Tulun Lipasu, Tulun Pinousuk, Tulun Sinulihan dan Turawid. Dialek Paitan pula ialah Kolobuan, Kuamut, Lingkabau, Lobu, Makiang, Rumanau, Sabangan, Sinorupu, Sinobu, Sugpan dan Tombonuo. Dialek Murut ialah Baukan, Kalabakan, Nabaai, Paluan, Pingas, Sandiwar, Serudung, Tagal, Tengara dan Timugon. Dialek Idaan ialah Begahak, Bonggi, Buludupi, Idahan, Kolod, Lundayeh dan Segama Sungai.
Disamping itu, wujud juga kaum Bajau pula terdiri daripada Suluk, Irranun. Juga terdapat kaum Ubian, Kegayan di Sabah. Ini adalah antara rekod rasmi yang diperakui sejak sekian lama di Sabah. Data ini pastinya belum lengkap tetapi memadai sebagai rujukan mengenai kewujudan etnik atau kaum asal di Sabah.
Yang menjadi isu saya ialah kewujudan beberapa "etnik baru" di Sabah yang dilihat berada di luar lingkungan pengetahuan masyarakat. Gambar yang dipaparkan saya copy dari fb 1Suara Sabah. Di dalam borang itu anda dapat lihat dgn jelas wujudnya etnik baru di Sabah yang nampaknya seperti diperakui kerana dibubuh secara rasmi dalam borang. Sejak bilakah kaum-kaum ini diikitiraf sebagai warganegara? Kalau mereka dah diiktiraf, nampaknya data yang sedia ada sudah terpesong dan perlu dibetulkan.
Kalau kita di negara lain, semudah itukah kaum kita diiktiraf, diterima sbg warganegara dan seterusnya memasuki pasaran kerjaya?

Tiada ulasan: