Pengikut

09 Oktober 2010

KISAH "KERETA AISKRIM"

Ogos lalu, semasa program menderma darah yang kami anjurkan di pentas terbuka tamu Pekan Pitas, saya memperhati kelibat seorang lelaki yang sejak awal agak "sibuk" mengambil gambar program tersebut. Saya tertanya-tanya siapa gerangan lelaki ini. Sebaik sahaja program menderma bermula, keadaan mulai tenang maka saya mendekatinya dan ternyata beliau ialah penjual aiskrim yang tidak asing lagi di empat daerah iaitu Kudat, Matunggong, Kota Marudu dan Pitas. Saya mengambil kesempatan untuk berbual-bual dengannya, khususnya yang berkaitan dengan perniagaan aiskrim secara bergerak. Beliau rupanya berasal dari Kota Marudu dan sudah lama pencen. Beliau membeli " kereta aiskrim" (terpakai) ini dengan harga sekitar RM100,000 (harap ingatan saya segar). Di dalam kereta ini tersedia segala bahan untuk membuat aiskrim termasuklah generator khas. Beliau berkata kereta ini merupakan rumah keduanya kerana beliau harus bergerak di serata tempat khususnya dalam lingkungan 4 daerah yang mempunyai jadual tamu yang telah ditetapkan. Pendapatannya agak baik pada waktu tamu dan perayaan besar. Saya cuba mencungkil pendapatan bersihnya. Beliau menjawab "boleh lah" dengan nada berahsia. Saya terus meneka. RM5,000? Beliau hanya tersenyum sambil berkata "sekitar begitulah"..Haha memang adat berniaga, bukan mudah memberitahu pendapatan sebenar. Tetapi secara logik, kesanggupan beliau bertahan dalam perniagaan ini membuktikan hasil yang berbaloi.
Tiba-tiba timbul pertanyaan dalam hati saya. "Bagaimana dengan pemeriksaan dari jabatan kesihatan?". Beliau terdiam seketika dan menjawab setakat ini belum pernah diperiksa tetapi dia sentiasa mempastikan aspek kebersihan terjaga. Akhirnya beliau menghadiahi saya dengan aiskrim selepas saya mengambil pose istimewanya. Banyak moral yang saya perolehi hasil temubual singkat dengan beliau. Kegigihan, terutama dalam usia lanjut, ketekunan dan semangat juang. Beliau tidak mempunyai pekerja dan dengan secara berseorangan bergerak merata tempat, setia menunggu pelanggan dan ceria menghadapi rutin harian. Sesungguhnya Tuhan adil kepada yang gigih berusaha. Terima kasih dengan aiskrim percuma itu !!!

Tiada ulasan: