Pengikut

02 April 2010

SEMUDAH ITU ?????


Saya membaca headline webportal No.1 di Malaysia iaitu Malaysiakini hari ini dan agak teruja dengan berita TPM yg juga Menteri Pelajaran mengumumkan pembinaan 4 buah sekolah baru di kawasan parlimen Hulu Selangor, iaitu 3 buah sekolah rendah dan 1 sekolah menengah. Beliau menafikan bahawa pengumuman itu ada kaitan dengan pilihanraya kecil di kawasan itu pada 25 April. Lebih lanjut boleh melayari http://www.malaysiakini.com/news/128198.
Saya tidak menafikan hak rakyat di sana untuk memperoleh pembangunan seumpama itu. Bahkan pengumuman itu membuktikan bahawa kerajaan TIDAKLAH SUKAR untuk melakukan sesuatu untuk rakyat. Keputusan dan tindakan hanya di hujung jari. Rakyat tak perlu menunggu puluhan tahun atau terpaksa menghantar memorandum atau menghantar pelobi untuk mempastikan menteri melawat dan mengumumkan peruntukan. Tindakan membantu rakyat sangat mudah, SEMUDAH yang dilakukan di Hulu Selangor.
Namun ironinya...sejauhmana mendesaknya 4 sekolah baru didirikan di sana BERBANDING situasi di Sabah, bahkan di Pitas. Status sekolah menumpang masih banyak bahkan keperluan pembinaan sekolah baru lebih mendesak berbanding di sana. Pasti ramai di kalangan kita yang pernah ke kawasan Hulu Selangor. Nama saja HULU tapi bukannya di pedalaman seperti di Sabah. Kalau dibandingkan dengan Ulu Nibang, Ulu Sugut, Ulu Marak Parak, Ulu Paitan, Ulu Kinabatangan, Ulu Penangah dan banyak HULU lagi. Semua ini jauh lebih teruk dan kritikal dlm memerlukan bangunan sekolah baru.
Perhatikan gambar yg saya paparkan. Tanda bulatan merah itu adalah SK Nibang yang terletak di kawasan HULU Pitas. Sekolah itu terletak di "seberang" dan warga sekolah harus menyeberangi sungai atau menggunakan jambatan gantung. Laluan utama ke sekolah itu adalah Jalan Hap Seng dan sebaiknya sekolah itu dipindahkan ke sebelah jalan utama di kawasan Kg.Soniton Laut. Apatah lagi saya perhatikan kesotan dan runtuhan tanah sudah menghampiri kawasan sekolah. Kalau usaha memindahkan sekolah itu sudah lama dirancang dan "direkod" harap kerajaan memberikan perhatian. Begitu juga dengan kes SMK Kanibongan dan SMK Bongkol yang sudah puluhan tahun hidup menumpang. Masih menjadi persoalan kenapa tindakan untuk mengatasi masalah itu masih tidak menampakkan hasil. Rasanya kalau di Hulu Selangor dapat 4 sekolah baru dengan BEGITU MUDAH...tidak ada sebab masalah seperti di SK Nibang, SMK Kanibongan dan SMK Bongkol tidak dapat diatasi.
Sudah terang lagi bersuluh..dimana ada kemahuan di situ ada jalan. Kalau hendak seribu daya, kalau tak hendak seribu dalih...Fikir dan renung-renungkan...

3 ulasan:

windi berkata...

political will memungkin apa sahaja. Pemimpin kita harus berani bersuara demi pengundi.

MAKLIN MASIAU berkata...

ya betul windi..political will..itulah yg memungkinkan semuanya.

Tanpa Nama berkata...

jangan risau....ada 2 buah sekolah yang bakal di dirikan di pitas.....
1.smk kanibongan 2 dan
2.smk bongkol 2

sabar itu separuh daripada iman.....separuh lagi syukur.......