Pengikut

17 April 2010

MARI MASUK KOLEJ

Sekarang adalah musim di mana kolej-kolej "memburu" para lepasan SPM dan STPM.Sama ada memohon atau tidak pasti mereka akan terima surat tawaran yang "tidak diundang".Minggu lalu peti surat sekolah kami penuh sesak dengan surat tawaran. Saya meneliti salah satu tawaran oleh kolej X dan sekali imbas sangat menarik. Frasa tiada yuran pendahuluan, tiada yuran pengajian, diiktiraf, percuma laptop & handphone, konvo di universiti X dan bla..bla..bla. Terlalu banyak keistimewaan dan seolah-oleh merekalah kolej terbaik di Malaysia.
Iklan-iklan seperti ini telah banyak memerangkap ramai orang. Logikkah ada pengajian percuma? Tanpa bayaran pengajian,penginapan, pengangkutan dan segalanya percuma ! Setelah diperhalusi maksud sebenar ialah pinjaman 100% dengan jumlah keseluruhan RM60,000.00. Jumlah yang sangat banyak dan bayangkan kalau selepas pengajian tidak mendapat kerjaya, pinjaman harus dibayar balik, kalau gagal, saya boleh membayangkan bilangan golongan muda yang muflis semakin meningkat.
Namun seolah-olah telah menjadi budaya bahawa masuk kolej dianggap lebih berprestij. Golongan muda lebih suka ke kolej, menikmati suasana bandar yang memukau dan sistem pembelajaran yang fleksibel dan boleh dikatakan tidak ada kamus "gagal". Istilah gagal hampir-hampir tidak wujud dalam kolej melainkan gagal melunaskan yuran pengajian. Tetapi dengan pinjaman 100%, masalah ini selesai dan kita akan menyaksikan ribuan tenaga muda berkelulusan kolej menantikan peluang pekerjaan. Bukan semua kolej sedemikian. terdapat juga kolej khususnya yang berkonsepkan kemahiran teknikal mempunyai pasaran kerjaya yang baik dan sebaiknya kolej-kolej seperti ini menjadi keutamaan.
Beberapa persoalan selalu bermain dalam fikiran saya tentang fenomena ini. 1) Kenapa kolej-kolej yang tumbuh seperti cendawan ini dengan mudah mendapat kelulusan pinjaman PTPTN? 2) Darimanakah kolej ini mendapat maklumat alamat pelajar? 3) Apakah mereka kabel yang mereka ada sehingga boleh masuk ke sistem maklumat kementerian pelajaran? 4) Apakah mekanisme pengawalan kualiti yang kerajaan gariskan bagi memastikan kolej-kolej amatur ini benar-benar sebahagian daripada instrumen berkualiti pendidikan negara?
Saya teringat abang saya yang sudah hampir 20 tahun meninggalkan alam persekolahan tiba-tiba mendapat tawaran dari sebuah kolej...Saya juga teringat cerita rakan saya yang mendaftar di sebuah kolej di KL. Setibanya di sana, mereka terkejut kerana fizikal kolej itu seperti bekas kilang dan bukan seperti dalam risalah. Pasti anda juga ada pengalaman tentang kolej ini. Boleh kongsikan disini sebagai peringatan kepada ramai orang. Mari masuk kolej.....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

... kepada kolej-kolej yg berkenaan jgn la teruskan kerja-kerja yg merugikan rakyat 1 malaysia ini.. nanti kerajaan laksanakan tanggungjawab rakyat didahulukan dan kolej dikemudiankan pastinya kolej akan kena tindakan...