Pengikut

14 April 2010

TANPA PREJUDIS

Sejak sekian lama saya memasang penapis air 5 mikron di bhgn luar rumah selepas meter. Ini memudahkan saya membersihkan tangki, juga mengurangkan beban penapis kedua di bahagian dalam rumah. Kita sedia maklum bhw secara umumnya perubahan warna penapis merujuk kepada pengumpulan tanah, lumpur, dsb. Namun kebelakangan ini, saya perhatikan perubahan warna terhadap penapis ini agak lain dan sukar sekali untuk mengaitkannya dengan tanah dan lumpur. Tambahan lagi kita sedia maklum bahawa air Sungai Bengkoka sejak musim kemarau adalah jernih. Jadi persoalan saya, apakah bahan yang diperangkap ini sehingga penapis berubah warna kehitaman. Kalau tanah dan lumpur, kita dapat menyentuh bahan tersebut terperangkap dalam penapis tapi untuk bahan ini kita tidak dapat merasakan tetapi penapis berbuah warna.
Mungkin ada di kalangan pengunjung web ini yang mahir tentang kandungan air dalam konteks saintifik, anda dialu-alukan berkongsi ilmu maklumat. Mungkin ini boleh membantu agensi berkaitan seperti Jabatan Air mengenalpasti dan seterusnya kita sama-sama dapat menghindarinya.

1 ulasan:

putrajuns berkata...

Komen saya ni bukanlah saintifik, saya hanya cakap berdasarkan pertimbangan sendiri.

Seperti yang kita tahu, kemusnahan hutan di hulu bengkoka begitu teruk sekali.( Kalau tidak pecaya tengok sendiri). Hal ini bagi saya adalah berkaitan kerana hutan berperanan penting dalam memastikan bekalan air bersih dan terjamin secara semula jadinya. Bila hutan sudah tiada, maka proses-proses semula jadi(kitaran alam sekitar setempat) tidak akan lagi berlaku. Sisa manusia ini akan mengalir terus ke dalam sungai. Bahan-bahan asing seperti kimia tumbuhan, haiwan dan bahan buangan (kumuhan/ sampah-sarap). Sisa aktiviti manusia ini akan meresap ke dalam sungai dan membentuk satu bahan baru yang sifatnya lebih halus dan sebati dengan air yang mengekalkan kesan bahayanya. Kesannya, air menjadi berbau, bertukar warna dan tidak selamat untuk digunakan.

Note : Di Pitas,Perkara seperti ini belum pernah ada orang mengetengahkan ke peringat yang lebih tinggi untuk siasatan,mungkin kerana tidak berani ( macam saya ) dan tidak prihatin kepada alam sekitar dan tidak kurang juga yang tidak tahu langsung kesannya.