Pengikut

05 Mac 2010

KETERLANJURAN ADALAH KELEMAHAN

Nampaknya post saya yang lalu mendapat pelbagai maklumbalas. Terima kasih dengan respon kalian samada positif, sinis dan geram. Sesuai dengan tajuk post "menuai dari yang ditabur", saya sudah bersedia menuai hasil dari tulisan yang ditabur. Ternyata saya memang menuai, cuma sesuai dengan musim padi sekarang yang kurang menjadi demikianlah saya juga menuai yang kurang baik. Namun saya bertanggungjawab sepenuhnya dengan apa yang jua tulisan saya dalam blog ini, apatah lagi dengan pelbagai cabaran yang datang. Tulah...siapa suruh buka blog dan siapa suruh menulis yang keterlaluan...padan muka saya.
Namun apa yang ditulis semuanya bukan spontan dan kalau sudah ditaip pun masih boleh diedit tetapi memang sengaja untuk tidak diedit. Apabila sudah di publish maka itu dianggap keterlanjuran yang menampakkan kelemahan diri saya sendiri. Almaklumlah..setelah sekian lama tidak menikmati kejayaan manis para anak didik maka kali ini rasa excited itu melambung2 dan hampir lupa untuk kembali berpijak ke bumi nyata. Rasa excited tu bukan dalam diri sendiri sahaja malah pengurusan sekolah dan team pra-u. Rasa excited yang melebih-lebih sekali lagi merupakan keterlanjuran dan kelemahan yang diwakili oleh diri saya sendiri.
Soal anggapan mencelah atau mengata "sekolah sebelah", sekali lagi mohon maaf kalau itu mencuit rasa. Saya terlupa seketika akan status sekolah kami yang bukannya ada award apa-apa. Namun umumnya setiap sekolah sudah ada label mahupun identiti masing-masing. Justeru tanggapan kadangkala lahir ekoran pembudayaan sesuatu amalan yang sudah diketahui umum. Kelemahan saya apabila menimbulkannya dalam skop yang kecil tanpa penjelasan lanjut. Jadi untuk rakan sekerja di "sana" mohon maaf kerana tanggapan itu seolah-olah merujuk team anda. itu bukan maksud saya yang sebenar dan sebagai tanda salam maaf dari saya, saya telah padamkan frasa yang berkaitan. Ulasan merujuk kepada persepsi umum terhadap budaya "itu" dan jauh sekali merujuk kepada rakan sekerja disana.
Kini cabaran sudah datang untuk membuktikan kecemerlangan ini untuk tahun mendatang. Samada berdiam atau terbuka, cabaran ini harus diterima tetapi hanya dalam konteks STPM kerana saya/kami tidak terlibat dalam PMR dan SPM. Seperti kata pengunjung blog ini, bagus juga cabar mencabar ini secara positif. Sebenarnya tanpa kita sedar soal cabar mencabar ni sudah lumrah dalam seni pendidikan. Selain akademik, sekolah saling bersaing dalam sukan, bahas dan sebagainya. Namun saya harap persaingan dan cabaran yang dikemukakan itu tidak menyebabkan ramai pelajar bakal "tercicir"...haha
Akhirnya, sekali lagi saya/kami memohon maaf dengan keterlanjuran mengekspresikan emosi dalam meraih kejayaan secara over sehingga terlepas kata-kata yang bernada mencelah. Itulah namanya kelemahan. Justeru disamping mohon maaf secara terbuka di blog ini, saya juga telah menarik frasa tersebut dalam post berkaitan. Semoga kualiti pendidikan daerah Pitas terus menjadi hala tuju bersama demi kelangsungan daerah Pitas ini.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dalam kerendahan hati ada ketinggian budi.

poruman berkata...

Tidak salah bh terlalu excited sebab ini adalah pencapaian yg pertama kali setelah program pra-u dimulakan... Teruskan perjuangan.