Pengikut

01 November 2009

KELUHAN SEORANG KAWAN

Ada seorang kawan..mr.J******* mengusahakan perniagaan ******** secara kecil-kecilan di kawasan pekan Pitas. Beliau sebenarnya mengusahakannya secara usahasama dengan seorang lagi rakannya. Lesen telah dipohon sejak setahun lamanya dan belum ada kelulusan. Surat dari agensi terbabit menyatakan bahawa lesen sedang dalam perhatian dan pertimbangan. Mr.J sebenarnya agak terdesak mencari sumber pendapatan kerana kesihatannya yang kurang mengizinkan. Justeru hanya perniagaan jenis tersebut yg mampu diusahakannya. Perniagaan mereka berjalan dengan sederhana dan masih kurang meyakinkan walaupun memang ada potensi. Apa pun demi sesuap nasi beliau meneruskan usahanya. Suatu hari..premisnya dilawat pegawai agensi kerajaan dan mengarahkannya agar ditutup kerana belum ada lesen. Mr.J terkejut kerana dia memang sedang menunggu lesen. Beliau juga teringat sewaktu pertemuannya dengan Mr.****** ketua cawangan bagi agensi tersebut bahawa sementara menunggu lesen, bolehlah meneruskan perniagaan. Tambah menghairankan Mr.J ialah beliau mendapati wujud beberapa premis yang menjalankan perniagaan serupa khususnya di Kota Marudu yang turut sedang menunggu lesen dan meneruskan perniagaan. Tidak pun ditutup !
Mr.J***** merenung jauh masa depan perniagaannya dan demi sesuap nasi !. Sebagai rakyat, sememangnya dia sedar tentang peraturan perniagaan khususnya yang melibatkan lesen tetapi dia sudah pun mengemukakan permohonan lesen. Hanya menunggu ! Mr.J**** berfikir, kenapa premis lain yang belum ada lesen tidak pun ditutup? Banyak persoalan dan andaian di dalam hatinya...Dia juga terbayang peniaga rokok haram yang berleluasa di Kota Marudu...dia tertanya-tanya apakah lesen yang mereka miliki? Dia juga terbayang penjual sayur haram di kaki lima supermarket More Chance yang menyaingi peniaga tempatan yang berniaga secara sah....
Kawan ini mengelamun jauh..saya menepuk bahunya menyedarkannya. Saya katakan "teruskan berniaga..biarlah mereka angkat semua peralatan perniagaan ini dan kita akan tengok apa yang akan berlaku seterusnya"..

P/S : Undang-undang tertinggi ialah BUDI BICARA. Seorang hakim jarang menjatuhkan hukuman maksima kepada psesalah setelah mempertimbangkan dari segenap aspek.Semuanya kerana budi bicara yang lahir dari hati yang murni. Wajarkah Mr.J***** dihukum sedangkan dia masih dalam proses birokrasi ?


Tiada ulasan: