Pengikut

29 Oktober 2009

LANGKAH INI HARUS DITERUSKAN....


Minggu lalu saya ke KL menghadiri mesyuarat rasmi Malaysian Christian School Council (MCSC) di SMK Assunta, PJ. Kira tugas rasmi jugalah kerana berkaitan isu pendidikan khusus yang berkaitan 462 buah sekolah mission dan masa depan mata pelajaran Bible Knowledge. Ini pertama kali saya terlibat dalam mesyuarat MCSC yang turut dihadiri oleh wakil British Council dan Methodist Kolej. Pelbagai isu agenda yang dikupas khususnya lanjutan daripada konferensi MCSC Jun lalu yang dirasmikan oleh Perdana Menteri. Nampaknya beberapa lanjutan pertemuan antara MCSC dengan Ketua Pengarah Pelajaran dan Datuk Dr Wee Kai Siong, Timbalan Menteri telah diadakan namun perjalanan 462 dan Bible Knowledge masih jauh di hadapan. Rasanya perlu juga saya ketengahkan bahawa selama ini perjuangan MCSC dalam memartabatkan dunia pendidikan banyak menerima sokongan daripada Tan Sri Bernard Dompok dari pelbagai sudut. Saya yang masih baru bersama MCSC dapat merasakan denyut nadi perjuangan ini sejak era merdeka sehingga kini. Sememangnya timbul banyak persoalan kenapa banyak himpitan dan tekanan sedangkan tanah dan bangunan milik sendiri dan tujuan pun untuk memajukan pendidikan negara dan melahirkan insan yang digariskan dalam Falsafah Pendidikan Negara. Langkah perjuangan ini harus diteruskan......

P/S : Tq rakan saya dari NECF, Ps.Alfred Tais yang belanja saya makan steamboat di Sunway dan menumpang di rumahnya.

Tiada ulasan: