Pengikut

11 Ogos 2009

TELAGA JUARA, PITAS BANGGA









Bermutu, tegang dan menghiburkan. Inilah ungkapan yang tepat mengambarkan suasana perlawanan akhir pertandingan bola sepak piala ADUN Pitas, YB Bolkiah Hj Ismail petang tadi. Perlawanan yang menemukan dua musuh tradisi iaitu Telaga FC menentang Kalumpang FC berlangsung dalam suasana yang menepati selera peminat bola sepak Pitas. Setelah sekian lama tidak ada kejohanan seumpama dianjurkan, kehadiran peminat yang dianggarkan hampir 3000 ribu orang membuktikan kerinduan yang terpendam sejak sekian lama. Pasukan Telaga FC yang diterajui oleh Mokhtar Dayoh (bekas pemain Sabah) dan beberapa lagi pemain ternama sememangnya pasukan pilihan namun tidak kurang juga hebatnya pasukan Kalumpang FC yang dipimpin oleh Romzi Musa (juga bekas pemain Sabah) dan beberapa lagi pemain handalan. Sejak wisel permulaan ditiup, kedua-dua pasukan bermain dengan agresif dan menunjukkan kesungguhan untuk menang. Setelah terikat 1-1, Telaga FC meledakkan jaringan di minit akhir masa tambahan. Telaga FC sekali lagi mengungguli bola sepak daerah Pitas.
Saya secara peribadi berasa gembira dengan penganjuran seumpama ini kerana membuktikan bahawa Pitas tidak ketandusan bakat dalam bola sepak. Dalam final ini misalnya, selain Mokhtar Dayoh (rakan sekelas dulu) dan Romzi Musa, difahamkan beberapa lagi pemain khususnya dari Telaga merupakan pemain negeri Sabah dan remaja Malaysia. Ini merupakan satu kebanggaan kita bersama. Di peringkat sekolah menengah juga, beberapa pemain dari Pitas terpilih sehingga ke peringkat kebangsaan, misalnya Mohd Hatta, pemain SMK Pitas. Justeru, penganjuran ini adalah usaha yang perlu diterus. Usaha YB Bolkiah menghidupkan semula penganjuran ini patut dipuji dan disokong. Harapan kita agar komitmen YB Bolkiah dalam hal ini berterusan.
Akhirnya..bersama ribuan orang menyaksikan perlawanan ini adalah situasi yang menyenangkan. Pastinya semua ini membuktikan bahawa Pitas Boleh. Jumpa lagi tahun depan untuk edisi bola kedua. Kalau ada peluang..mungkinkah saya mengendali sebuah team pada tahun hadapan...dengan nama Gerbang Pitas?

Tiada ulasan: