Pengikut

10 April 2008

PENGURUSAN SUMBER MANUSIA

Bertemu kembali.....pertama sekali terima kasih dengan sokongan rakan-rakan yang bukan sahaja melayari dan menyumbang idea dalam isu yang diketengahkan dalam blog ini, malah tawaran untuk 'menaiktaraf' kualiti setting, layout dan lain-lain untuk blog ini. Semua aspek ini akan dipertimbang mengikut keperluan semasa.
Saya baru kembali dari menghadiri persidangan/synode gereja PCS seluruh Malaysia minggu lalu. Persidangan kali ini melakar beberapa perkembangan sesuai dengan usia PCS 56 tahun. Di samping pemilihan kepimpinan EXCO yang baru struktur baru pentadbiran PCS telah dipersetujui secara prinsipnya. Semasa persidangan saya diberi kepercayaan membentangkan hasil perbincangan bengkel dalam salah satu bahagian dalam penstrukturan iaitu pengurusan sumber manusia. Visi PCS ialah berdikari dalam semua aspek termasuklah pengurusan sumber manusia. Dengan keanggotaan seramai 32,000 orang, PCS sesungguhnya memerlukan sumber manusia yang mampu memimpin anggota dengan bijak dan sistematik. Konteks pembentangan saya mencakupi beberapa aspek iaitu :
  • Maklumat sumber manusia sedia ada
  • Sistem pengurusan sumber sedia ada
  • Jumlah keperluan sumber manusia semasa dan keperluan mengikut pelunjuran pada masa akan datang (5 tahun...10 tahun)
  • Bagaimana mengeluarkan sumber sumber yang berterusan (Perekrutan)
  • Mencari dan menempatkan sumber tenaga dari kalangan profesional (intelektual)

Pastinya anda mempunyai ramuan untuk membantu saya dalam isu ini dari segi pengisian dan penambahan aspek pengurusan sumber manusia dalam organisasi.

Tiada ulasan: