Pengikut

13 Ogos 2011

SAMPAI BILA BERSABAR?

Hari ini UBF melawat Soniton dan Mandurian Laut. Bagi yg kurang tahu, Soniton Laut adalah kg yang paling hulu di daerah Pitas. Jauh perjalanan dari pekan Pitas sekitar 2 jam, apatah lagi dalam keadaan jalan yang kurang enak. Disini jugalah terletaknya SK.Nibang. Nasib kami kurang baik kerana hujan baru turun semalam dan jangkaan kami tepat. Jalan licin dan mencabar kepada pemandu amatur. Oleh kerana jalan raya ke Soniton sudah lama runtuh dan tidak diperbaiki maka kereta hanya sampai di Kg Vunui dan kami harus berjalan kaki sejauh 3 kilometer denngan laluan bukit bukau. Saya tidak berniat bercerita situasi lawatan kami ke sana yang mendapat sambutan luar biasa. Hampir 100 orang yang datang dan mendengar ceramah saya. Yang menarik untuk saya paparkan disini ialah apabila aktivis UBF terpaksa menghantar seorang pesakit kritikal ke hospital Pitas. Pesakit tersebut terpaksa diangkat sejauh 3 km dgn keadaan jalan yang teruk dan berbukit bukau.
Persoalan saya, jalan di sana sudah lama rosak, kenapa tiada pembaikan? Kalau pun ada dilakukan secara sambil lewa dan kembali rosak. Akhirnya nasib ratusan penduduk asal disana terus terabai. Bayangkan kalau kami tidak ke sana, siapak yang membawa mereka ke hospital? Inilah kesusahan yang mereka alami sejak sekian lama. Sudahlah tiada akses jalan yang bagus, tanah adat mereka dirampas melalui FMU dan geran komunal. Apa bah yang pemimpin politik buat selama ini? Dimana janji terang bulan semasa kempen? Apakah anda masih mahu memberikan peluang kepada pemimpin yang lupa daratan? Melihat kesusahan mereka mengangkat pesakit ini dan penderitaan pesakit itu sendiri, jelas menceritakan kepada kita bahawa kita memerlukan PERUBAHAN.

3 ulasan:

Vidic berkata...

huhuhuhu ... sedihnya

Tanpa Nama berkata...

huhuhu...sedih2..p kan..lau pihak pamaju datang tuk memajukan jlan kat hulu..ada sglintir org kmpung yg mmbuat kacau...cntohnya...mnta bayaran pada pemaju..N bru2 ni aku ada dngar jentera pemaju yg mndapat projek mmbaiki jlan di ulu pinapak D kacau ole org kmpung...2 jentera pemaju di buang angin tayarnya...emmm...pdahal jentera pemaju D parking D siring rumah ketua kmpung ja...

MAKLIN MASIAU berkata...

sya pun tau situasi kontraktor tu coz dia adalah jemaat PCS Pekan. memang hal tu patut x brlaku.sya x nmpk rasional kenapa tu dibuat. Tapi dlm sudut lebih luas, jln tu dah brtahun rosak dan skrg baru ada penyelenggaraan.kita ambilkira kesusahn yg mereka alami sejak sekian lama.bhkn ikut rekod penyelenggaran jln dsna jenis sambil lewa sejak dri dulu.org2 dsana ckp bagus lagi zaman kayu balak, jln sntiasa kena baik.