Pengikut

02 Jun 2011

SEJARAH YANG BENAR

Apabila KPM mengumumkan bahawa pada tahun 2013, Sejarah menjadi subjek wajib lulus dalam SPM, pelbagai lapisan masyarakat memberikan respon. Sehubungan dengan itu juga, baru-baru ini KPM telah melantik 10 orang panelis untuk mengkaji kembali kurikulum subjek Sejarah. Daripada 10 panelis tersebut, hanya seorang dari Sabah (Dr.Benedict Topin) dan seorang dari Sarawak. 8 orang selebihnya adalah dari Semenanjung. Dalam hal ini, saya tidak membantah. Maksudnya, soal menjadikan Sejarah sebagai subjek wajib lulus, review kurikulum dan perlantikan panelis dan kuota panelis...semua ni saya bersetuju.
Persoalan saya hanyalah dari sudut, Sejarah yang bagaimana akan diajar? Apakah Sejarah yang sahih, tepat dan benar? Apakah semua aspek pensejarahan Malaysia dimasukkan? (seperti 20 perkara). Sejauhmana Sejarah Borneo dan Pembentukan Malaysia dikisahkan dengan benar? Bahkan apakah sejarah antropologi dan sosiologi Tanah Melayu turut dikisahkan dengan sahih? Apakah ada penonjolan terhadap sesuatu komuniti dan mengurangkan peranan komuniti lain?
Saya ada asas untuk bercakap dan umumnya mengetahui bahawa Sejarah yang diajar sekarang ada bahagian yang tidak tepat. Contohnya, Sabah dikatakan "menyertai" Malaysia sedangkan Sabah "membentuk" Malaysia. Mana istilah yang tepat "Melayu-Melanau" atau "Melanau-Melayu"? Dan banyak lagi....
Sehubungan dengan itu, satu gerakan sivil telah digerakkan untuk menjadi rakan kongsi kepada 10 panelis ini. Gerakan ini dianggotai oleh golongan akademik pelbagai kaum dan bangsa untuk berkempen mengetengahkan Sejarah yang sebenar yang sepatutnya dimasukkan dalam kurikulum itu kelak. Dari Sabah, saya sendiri dan Dr.Dayu Sansalu menjadi anggota gerakan ini sebagai satu bukti usaha murni kita bahawa kita bukan sahaja mengkritik malah turut memberikan cadangan. Antara tunggak gerakan ini ialah Prof.Ranjit Singh Malhi. Moga generasi masa depan Malaysia benar-benar diajar dengan Sejarah yang BENAR dan bukannya membutakan mereka demi kepentingan pihak tertentu.

2 ulasan:

KamRi berkata...

Gerakan yg cantik uncle. Sejarah negeri kita, kita yang patut memeliharanya. Bukannya orang dari seberang sana yang tidak tahu apa-apa tentang negeri Sabah.

Tanpa Nama berkata...

kita teda pilihan kamri...kita HARUS brgerak.klu inda kepala kita terus dipijak.akan smpi tahap kita makan tahi mereka.