Pengikut

24 Jun 2011

DI SK PANDAN MANDAMAI


Semalam saya berada di SK Pandan Mandamai menyampaikan ceramah motivasi kepada pelajar-pelajar UPSR mereka. Jumlah pelajar seramai 19 orang ini difahamkan telah dikumpulkan sejak Rabu dalam kem motivasi. Saya perhatikan pengisian kem motivasi mereka agak lengkap, meliputi aspek akademik, motivasi dan keibubapaan. Para pelajar menampakkan kesungguhan sepanjang sesi walaupun ada di kalangan mereka yang saya perhatikan sering menguap. Mungkin kerana terlalu penat atau lewat tidur. Menyampaikan motivasi kepada pelajar sekolah rendah bagi saya bukan mudah bahkan lebih susah berbanding pelajar sekolah menengah. Saya sering dijemput menyampaikan motivasi dan inilah pengalaman saya setakat ini bahawa bersama pelajar sekolah rendah lebih susah. Saya harus mencari jalan untuk mempermudahkan sesuatu konsep supaya mesej mereka dapat fahami. Sebab itulah saya terpaksa menggunakan banyak gambar, cerita bahkan muzik. Saya berharap agar apa yang saya sampaikan dapat mereka faham dan aplikasikan khususnya suntikan semangat. Terima kasih kepada sekolah ini yang memberikan saya peluang bersama mereka khususnya melalui cikgu Jaman Enul, selaku PK1 dan cikgu Jolly selaku Guru Besar.

Tiada ulasan: