Pengikut

28 Januari 2011

SAYA MINTA DENGAN HORMAT !!!!

Sejak tahun lalu, kerajaan negeri begitu ghairah mewarwarkan pelaksanaan geran komunal. Dimulakan di Nabawan dan Tongod, akhbar-akhbar meletakkan di muka depan pada 30 Disember 2010 bahawa kerajaan negeri akan mengeluarkan geran komunal melibatkan kawasan seluas 36,000 hektar di sembilan daerah yang mempunyai peratusan tertinggi rakyat termiskin di Sabah pada tahun 2011. Pitas antara daerah yang bakal "beruntung" kerana turut terlibat dengan pengeluaran geran komunal ini. Sejak itu, orang ramai mulai memberikan respon. Saya turut ditanya tapi saya lagi blurrr dan turut memerlukan maklumat berupa kenyataan rasmi daripada kerajaan. Justeru sebagai rakyat tempatan Pitas, saya memohon dengan hormat agar pejabat PPHT Pitas agar mengadakan satu taklimat atau forum khas tentang geran ini bagi menghapuskan kekeliruan dan andaian masyarakat.
Saya difahamkan tahun lalu, pihak SUHAKAM dan PACOS telah mengadakan seminar khas mengenai geran ini dan menjemput Pengarah JTU utk memberikan taklimat tetapi untuk dua kali jemputan beliau tidak hadir. Apa sebab? tak pasti.
Kita di Pitas memohon dengan hormat dan merayu agar satu dokumen rasmi yang menggariskan kandungan geran ini dipaparkan untuk pengetahuan awal penduduk. Mana kampung yang terlibat? Apa peranan pemegang amanah? status geran sedia dalam geran komuniti? status tanah di luar geran tersebut? sekiranya komposisi penduduk berubah bagaimana? Apakah penggazetan tidak memerlukan persetujuan penduduk? Dan banyak lagi yang menjadi persoalan.
Kalau belum ada sekular rasmi, memadai dengan anjurkan forum terbuka. Selagi belum ada pernyataan rasmi maka segala persoalan tidak terjawab dan kesannya andaian akan sentiasa betul. Ingat, ini bukan kritikan tetapi permintaan dari saya sebagai orang asal Pitas. Selang beberapa bulan, saya akan susuli permintaan ini dengan surat rasmi. Kita tunggu dan lihat maklumbalas, sementara kita semua melayan persoalan kita. Kita ada HAK untuk meminta. Pitas ini milik orang asal Pitas.........

Tiada ulasan: