Pengikut

19 Januari 2011

LANGKAH KANAN

Sejak menawarkan tingkatan 6 pada tahun 1998, takwim peperiksaan MUET untuk SMK Pitas tidak pernah berubah iaitu pada bulan Mei. Apabila saya diberi mandat mengurus pentadbiran pra-u ini mulai pada tahun 2009, saya mulai memikirkan beberapa pendekatan baru. Bertitik tolak melalui pengamatan terhadap prestasi sejak 1999 dan nampaknya MUET sentiasa di paras yang mendukacitakan. Majoriti mendapat Band 1. Kalau dahulu MUET dianggap sekadar pelengkap dalam STPM tetapi sejak 2-3 tahun lalu apabila persaingan ke IPTA semakin sengit, prestasi MUET mulai diambilkira. Bahkan ucapan Ketua Sektor SPA semasa seminar stpm SMK Pitas tahun lalu membuktikan bahawa MUET berperanan memastikan IPTA dan jenis kursus yang boleh diikuti. Adalah menyedihkan kalau prestasi yang baik dalam STPM tidak disusuli dengan baik dalam MUET.
Memerah minda dan akhirnya dua resolusi utama diambil. Pertama, ubah takwim daripada Mei kepada Oktober/November. Kedua, 2 orang guru ditempatkan melalui agihan kemahiran, disamping beberapa program dan bahan sokongan. Pembaharuan biasanya kurang digemari apatah lagi kalau membabitkan pertambahan beban tugas. Bahkan ramai yang menanti-nantikan hasilnya dan bersedia "menyerang" sekiranya menuai kegagalan. Justeru saya bersedia dengan situasi ini. Rakan-rakan juga sefikir untuk melaksanakan pembaharuan. Hasilnya keputusan MUET yang diumumkan minggu lalu amat memberangsangkan. Kami dapat menikmati Band 4, 3 dan 2. Bilangan Band 1 agak sedikit berbanding Band 2. Keputusan ini pastinya masih rendah berbanding dengan sekolah lain tetapi cukup berharga bagi kami. Pembaharuan dan kegigihan membuahkan hasil walaupun masih sederhana namun kami telah bermula dengan langkah kanan.
Tahniah kepada dua orang guru MUET, Pn Audrey dan Cik Christie serta sokongan pengetua dan rakan-rakan guru yang lain. Khususnya kepada generasi pelajar yang menjadi peneraju kepada pembaharuan ini, andalah kebanggaan kami.

Tiada ulasan: