Pengikut

01 Oktober 2010

BETAPA RAKUSNYA "WANG"

Petang tadi, saya meninjau tanah PCS di salah satu kampung di Pitas, jalan menghala ke Kota Marudu. PCS Pusat memberikan mandat kepada saya untuk meninjau laporan bahawa sebuah syarikat konglomerat telah melanggar & merosakkan sebahagian tanah bergeran CL milik PCS seluas 48 ekar. Ternyata laporan yang diterima adalah sahih. Syarikat telah membuat kolam ditepi tanah PCS. Saya menganggarkan keluasan tanah yang rosak 30' X 100' kaki persegi. Syarikat membina kolam sedalam hampir 12 kaki dan ini menyebabkan kerosakan total terhadap tanah tersebut.
Sambil meninjau, minda saya berlegar dengan beberapa persoalan. Apakah syarikat tidak tahu sempadan? Atau sengaja sebagai alasan agar tanah itu dijual atau disewa? Yang jelasnya inilah bukti kerakusan manusia. Manusia yang rakus mengandaikan bahawa wang boleh menyelesaikan segalanya. Sebab itu mereka berani bertindak. Saya mengelamun dan sedar bahawa ada sedikit perjalanan panjang untuk menyelesaikan kes itu, walaupun kita di pihak yang menjadi mangsa.

Tiada ulasan: