Pengikut

26 April 2010

SOALAN LISAN UNTUK IBRAHIM ALI

Saya bukan peminat anda YB Ibrahim Ali, lagipun kau memang tidak kenal saya. Maklumlah saya bukan orang terkenal seperti anda. Kisah politik kamu memang cukup dikenali. Oleh kerana antara kita saling tidak memerlukan maka tiada sebab untuk saling menyibuk. Tapi apabila kamu minta agar peruntukan yang dijanjikan oleh BN untuk komuniti Cina dan India dalam pilihanraya Hulu Selangor baru-baru ini ditarik balik, saya fikir itu cukup rasis dan melampau. Kamu minta ditarik kerana kononnya Cina dan India tidak mengenang budi BN. Oleh kerana kau presiden PERKASA maka saya utarakan dua soalan lisan (jawab betul2 dan jangan meniru), iaitu:
(1) Siapakah yang mula-mula menjana ekonomi komoditi Tanah Melayu bermula sekitar 1890-an, sehingga meletakkan Tanah Melayu sebagai pengesport utama di dunia selama berdekad-dekad?
(2) Sejak Tanah Melayu mencapai era negara moden, siapakah penyumbang cukai paling banyak?
Soalan lisan ini khusus untuk kamu dan tidak prejudis kepada mana-mana individu,organisasi mahupun kaum. Kita sudah hidup dan menerima Malaysia sebagai negara berdaulat dan milik bersama. Oleh itu marilah hidup harmoni tanpa saling memperkecilkan kaum atau menafikan hak sesiapapun. Kalaupun org Cina dan India tidak menyokong BN, itu tidak bermaksud golongan ini tidak patriotik. Kecintaan terhadap negara tidak sama dengan kecintaan terhadap parti. Hak sebagai warganegara tidak sama dengan hak kepartian. Parti boleh datang pergi tetapi negara Malaysia tercinta tetap kekal.
Mohon maaf, saya tidak harus menyibuk hal ini atau tentang kamu tapi denyut minda saya ingin mengatakan ini. "Lagipun saya akan menduduki peperiksaan awam tahun ini dan dua soalan di atas merupakan soalan ramalan saya. Manalah tahu keluar dalam peperiksaan....."

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sebagai bumiputera sabah saya melihat pertumbuhan ekonomi Tanah Melayu ditunjangi oleh Kaum cina. seperti perniagaan ,perbankkan dan perindustrian ( cthnya:kasut). Tanpa mereka tidak mungkin ekonomi Malaysia sampai ke tahap ini. Jadi kaum-kaum lain di Malaysia terhutang budi dengan mereka, kerana dapat menikmati limpahan kemakmuran hasil usaha yang mereka telah lakukan. Apakah dengan mengungkit kewarganegaraan mereka satu tindakan yang adil terhadap mereka? sedangkan laum lain juga terhutang budi juga dengan mereka kerana menikmati kemakmuran ekonomi.. Harapan 'satu malaysia'anjuran PM tidak akan tercapai sekiranya sering diungkit kewarganegaraan kaum-kaum lain kerana tidak menyokong parti politik tertentu... sekadar pandangan. Semoga tercapai impian '1 Malaysia '

poruman berkata...

Hahaha cikgu... soalan ramalan ni mungkin keluar oh. Minta-minta lah supaya Najib nda tarik blk janji tu walaupun org Cina & India tdk mengundi BN.

todindot kimaragang berkata...

c ibrahim ali ni jenis poli'tikus' yg licik n pandai cr makan. d mana adabangkai yg byk lalat brkerumun di sana la dia mengintu. klu nda pcaya, cuba kamurang baca profil n sejarah pnglibatan dia dlm lanskap politik msia.