Pengikut

22 Jun 2009

MASIAU BIN BUMAKA : Terima Kasih Segalanya

Seorang bapa tunggal yang bekerja keras bernama William Jackson Smart menjadi ilham untuk mewujudkan hari bapa. William yang merupakan bekas tentera Perang Saudara telah kehilangan isterinya yang meninggal dunia pada 1898 ketika melahirkan anak mereka yang keenam. Oleh itu beliau HARUS membesarkan anak-anaknya di luar bandar Washington dengan penuh kepayahan. Pada bulan Mei 1909, anak perempuan Smart bernama Sonora Dodd yang sudah berkahwin pada waktu itu mendengar kotbah yang menyanjung sifat mulai seorang ibu (hari itu adalah Hari Ibu, hari cuti yang baru bagi negara Amerika. Lalu Sonora teringat pengorbanan ayahnya dan mengajukan permohonan agar Hari Bapa dikhaskan dalam kalendar. Usahanya disambut dengan baik dan rakyat Amerika mulai merayakan Hari Bapa walaupun hanya pada tahun 1972 barulah ditetapkan sebagai cuti khas.

Berita di atas merupakan latar belakang bagaimana hari bapa disambut majoriti masyarakat antarabangsa minggu/ahad ke-3 setiap bulan Jun. Awal pagi ahad, 21 Jun, isteri dan anak-anak tersayang mengucapkan ungkapan selamat hari bapa kepada saya. Saya terharu kerana rasa dihargai, ditambah lagi dengan sms bertalu-talu dari rakan-rakan. Bukan sekadar kesibukan yang menghambat sehingga terlewat mencoret sesuatu dlm blog ini tentang hari bapa tetapi kadangkala idea tidak muncul pada saat teringin mencoret. Syukurlah sementara menunggu acara rasmi di Dewan SM Tinggi, KK jam 2.30 nanti, saya mengambil masa mencoret sambil lepak di cafe Century Hotel. Coretan saya tentang bapa saya sendiri yang sangat saya kagumi. Mungkin saja coretan ini tidak tersusun, tetapi apa yang lahir spontan dari minda itulah yang saya coretkan disini.
1. Skrg umur bapa saya menjangkau 80 tahun. sukar mempercayai umur dalam IC melainkan kami bertanya sewaktu perang Jepun, dia kata dia dah boleh angkat 2 pikul (sekitar 80kilo..maybe). jadi kami agak-agak memang umurnya paling kurang 80 tahun.
2. Bapa saya sebenarnya berasal dari kawasan hulu sungai bengkoka (Kawasan kaum sonsogon), justeru memang dia dari etnik Sonsogon.
3. Bapa saya menjadi ketua kampung selama lebih kurang 20 tahun.saya masih ingat waktu itu bapa saya bukan sahaja berkhidmat sbg ketua kampung di kg sendiri, malah sering dijemput "menghakimi" kes-kes di banyak kampung. Ini kerana bapa saya memang sangat tajam dan cekap membuat keputusan..malahan tegas. Saya kerap ikut dan melihat bagaimana dia menjatuhkan hukuman. Kalau suasana tegang..saya kerap melihat bapa saya berdiri dan mengherdik si pesalah atau yang degil.
4. Bapa saya sering menceritakan kisah hidupnya kpd kami bahkan kehebatannya dlm ilmu hitam suatu ketika dulu memang dikenali. Dia berkata untuk menjadi ketua kampung perlu juga ada "amalan" (hehehe..) Dia menceritakannya bapanya (datuk kami) benar-benar boleh berdiri di atas daun. Dia juga mendedahkana kenapa kampung kami terselamat dari ancaman tentera Jepun. Setiap kali tentera Jepun datang, ada seekor ular besar akan menghalang. Kalau tentera Jepun masuk melalui kuala sungai, tiba-tiba timbunan pasir akan muncul menghalang perahu. Sejauhmana kebenaran cerita bapa saya ini...Tuhan saja yang tahu. Yang saya pasti kalaupun dia pernah ada ilmu itu, sekarang dia telah membuang semua itu setelah percaya kepada Tuhan.
5. Dulu bapa saya pernah juga "mengurus kayu balak" atas kapasiti sbg ketua kampung.Banyak juga duit yang dia perolehi tetapi kerana BOROS dan kurangnya bimbingan penggunaan wang secara berhemat maka semuanya habis.
6. Saya sering ikut bapa saya berburu di hutan. Saya melihat dgn mata sendiri bagaimana lajunya dia mengejar haiwan buruan yang juga sedang dikejar anjing dan melontarkan lembing. Saya sekadar pemerhati..mengangkat peralatan...Ada masanya kami tidak mendapat apa-apa dan saya melihat kekecewaan di raut mukanya setelah berjalan jauh mencari rezeki.
7. Saya sering "menjual" nama bapa saya pada waktu-waktu tertentu ketika berurusan dengan orang-orang tertentu. waktu saya membeli tanah di tapak rumah saya sekarang, pemilik tanah itu mcm enggan menjual kerana kurang mengenali saya. Dia menyiasat latar saya. Apabila saya menyebut nama bapa saya..pemilik tu terus berkata "oh..si anu...yang obasag itu kan (kuat/byk ilmu)"...saya kata ya. Dia terus setuju menjual tanahnya dan meminta bapa saya datang melawatnya kerana kononnya mahu belajar "sesuatu"..(sampai skrg tidak pernah saya sampaikan hajatnya kerana saya tahu bapa saya tidak lagi mengamalkan itu)...wah laku juga nama bapa saya...
8. Sejak kecil..kami adik beradik dah tahu benar "sikap" bapa kami. Dia paling marah kalau bergaduh sewaktu sedang makan dan hendak berjalan ke satu tempat (dgn misi khas).
9. Sbg manusia biasa..penuh kelemahan dan kekurangan. Pada waktu kami masih kecil (adik beradik 4 orang terakhir)..bapa saya telah berkahwin dgn seorang lagi. Tindakannya memang memberikan kesan yg besar dlm hidup kami, khususnya terhdp ibu kami. Sering bergaduh dan mulai mengabaikan tanggungjawab.
10. Pemergian ibu kami 3 tahun lalu...saya melihat hidup bapa saya sepi walaupun ada isteri kedua. Dia sering melawat kami tetapi agak janggal tanpa ibu kami. ketika ini sebulan sekali dia datang melawat saya dan sering menyatakan rasa sepinya.

Kini bapa saya semakin dimamah usia. Saya hanya mampu berdoa agar Tuhan memanjangkan umurnya dan menguatkan iman percayanya. Walau apa pun...saya telah meletakkan kebanggaan dan kasih saya yang tidak berbelah bagi terhadap bapa saya. Dia sederhana, tidak sempurna dan banyak juga kelemahan namun di sebalik itu dia adalah disebalik semua yang saya/kami miliki. Sehingga kini tidak ada satu pun memori bersamanya yang saya boleh lupakan. Di sebalik semua tragedi keluarga kami, saya tahu dia telah memberi yang terbaik dan termampu untuk saya/kami.


Tiada ulasan: