Pengikut

22 April 2008

ORANG BILANG TIADA KARAN......



Bertemu kembali....semalam selama ???? jam seluruh Sabah bergelap. Bermula 6.30 petang sehingga ??? tidak tahu (kami tidur sekitar 10.30 dan belum ada bekalan elektrik). Masalah bekalan elektrik telah menjadi fenomena di Sabah. Pertemuan demi pertemuan dan pelbagai resolusi penyelesaian diumumkan namun hakikatnya masalah ini masih menghantui. Masalah bekalan elektrik yang tidak konsisten merupakan MUSUH UTAMA kepada para peniaga dan perkhidmatan yang berasaskan elektrik. Bagi saya....antara langkah yang boleh difikirkan ialah kerajaan harus memberikan peluang/lesen IPP kepada mana-mana pihak yang mampu memberikan bekalan tenaga elektrik alternatif kepada kerajaan/pengguna. Pihak TNB / SESB merupakan pemilik tunggal lesen IPP yang menawarkan bekalan elektrik berbayar secara langsung kepada pengguna. Oleh kerana mereka memonopoli perkhidmatan ini, mereka seperti dalam 'zon selesa'...tidak menghadapi sebarang tekanan untuk meningkatkan mutu perkhidmatan mereka. Bagi mereka yang pernah meneliti perjanjian bekalan elektrik di antara TNB/SESB dengan pengguna....semua terma perjanjian itu memihak kepada mereka. Suatu ketika dulu banyak syarikat/kilang di Sandakan berhasrat menyaman SESB ekoran kerugian berjuta ringgit kerana masalah bekalan elektrik, namun mereka terpaksan 'menangguhkan' hasrat mereka kerana apabila meneliti terma perjanjian ternyata tidak menyebelahi kes mereka. Kita sebagai pengguna tidak ada pilihan kerana TNB/SESB satu-satunya pembekal tunggal. Jadi pilihan kita ialah 'sign atau tiada bekalan'. Kerugian yang dialami oleh pengguna meliputi semua aspek, misalnya bagi kilang seminit/sejam mereka menghentikan operasi, kerugian sudah beribu/berjuta ringgit. Bagaimana dengan perniagaan lain? Misalnya peniaga daging beku, ais kiub dan banyak lagi. Bagi pengguna di kediaman, TNB/SESB pada dasarnya tidak bertanggungjawab dengan sebarang kerosakan peralatan elektrik ekoran gangguan bekalan.
Suatu ketika dulu, perkhidmatan agensi kerajaan seperti Telekom dan Pejabat Pos juga sangat teruk. Apabila kerajaan menswastakan Telekom dan Pejabat Pos, perkhidmatan mereka bertambah baik. Namun perkhidmatan mereka menjadi lebih cemerlang apabila mereka menghadapi persaingan perkhidmatan. Munculnya talian mudah alih yang ditawarkan oleh syarikat lain memaksa telekom meningkatkan kualiti khidmat mereka. Munculnya perkhidmatan kurier seperti ABX, Feedex, NationWide dan banyak lagi....telah memaksa Pejabat Pos meningkatkan sistem perkhidmatan mereka.
Cadangan untuk mewujudkan pesaing merupakan langkah terbaik untuk menekan agensi/ syarikat sedia ada berusaha memperbaiki tahap penyampaian dan perkhidmatan mereka. Namun kerajaan kelihatan agak 'slow' mengambil tindakan kerana kita tahu TNB merupakan Government Link Company (GLC) di mana kerajaan mempunyai kepentingan pelaburan dan aset yang besar. Sekiranya ditakdirkan TNB mempunyai pesaing pastilah kerajaan akan menerima kesan dan tamparan yang hebat. Bagi kita sebagai pengguna, kita berhak menerima perkhidmatan yang TERBAIK kerana kita telah MEMBAYAR. Tahukah kita bahawa walaupun ditakdirkan selama sebulan tidak ada bekalan elektrik, kita masih mesti membayar, apa yang dipanggil sewa meter....Oleh itu....apa pendapat anda? Sebagai pengguna, apakah pendirian anda ?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

start kemarin siang-siang pun tiada karan juga...

Duke of "eastaring berkata...

tak tahu pula kalu pitas pun kena tiada karan koz seingat saya pitas dari dulu lagi guna jana kuasa yang dekat tamu tu n tidak pula bersambung dengan Link K.K.
tapi saya bersetuju kalu sewa meter tu dihapus kan... tiada sebab yang releven untuk meneruskan sewa tambahan tersebut kerana hanya membebankan pengguna.
kalu kita lihat negara-negara lain seperti U.K...dorg tidak akan ada cas tambahan untuk elektrik..
tapi ni SESB mengada betul cari duit lebih...