Pengikut

22 Julai 2010

TARAF HIDUP MELALUI KUASA BELI


20-21 Julai, Kedai Buku Lipson Kota Marudu mengadakan pameran jualan buku di ruang legar tingkatan 6. Selama dua hari saya memperhatikan gelagat dan prestasi belian di kalangan pelajar. Didapati hanya 5% daripada pengunjung (pelajar) yang membeli. Selebihnya hanya membelek, membaca kemudian meletakkan kembali buku tersebut. Apabila diajukan soalan kenapa tidak membeli ? Semuanya menjawab tiada duit ! Daripada riak wajah mereka jelas terpapar keinginan untuk memilik buku tersebut namun apakan daya, masalah wang !!!. Mungkin kerana jualan diadakan semasa 'bulan tua' tapi sebahagian besar ibu bapa mereka bukannya kakitangan kerajaan/swasta. Oleh itu, saya membuat kesimpulan yang mungkin agak prasangka, bahawa kuasa beli yang rendah itu kerana memang tiada wang. Apabila disebut tiada wang, maka susurgalur dan kerangka sosiologi akan saling berkait. Semuanya menjurus kepada persoalan, sejauhmanakah taraf sosial masyarakat Pitas telah meningkat? Apakah kehidupan kais pagi makan pagi sudah berlalu dan masyarakat mulai menikmati lebihan pendapatan yang membawa kepada penabungan dan kemampuan kuasa beli.
Dalam satu konteks, perbelanjaan untuk keperluan asas pendidikan anak (misalnya buku) sebenarnya masih termasuk dalam skop perbelanjaan asas hasil daripada lebihan pendapatan walau di tahap yang minimum. Justeru apabila kuasa belian terhadap keperluan asas pendidikan masih di tahap yang rendah, apatah lagi dana untuk pembiayaan pendidikan jangka panjang. Kesimpulannya, pembasmian kemiskinan yang kita perjuangkan berada di skala mana?

1 ulasan:

Cgu Miskin berkata...

Kadang2 budak2 bukan juga tiada duit tetapi tidak memberi keutamaan pada buku-pada zaman ini kredit hp lebih diutamakan oleh budak2 drp buku. kalau beli juga, mereka pilih Buku ramalan yang biasanya nipis & lebih murah disamping memenuhi cita rasa tidak suka membaca buku tebal. Dalam hal ini semua pihak patut menyokong kempen membaca buku.PGKS mungkin boleh masukan sebagai aktiviti bukan rohani berkerjasama dgn institusi lain(dpt juga meluaskan peranan PGKS)Wassalam