Pengikut

09 April 2010

SUARA ORANG KAMPUNG

8 April 2010, "suara orang kampung" berada di Sk.Tagaroh, Kota Marudu. Saya dijemput menyampaikan ceramah keibubapaan anjuran PIBG dan Yayasan Sabah Zon Utara. Kalau tak silap ni kali ke-4 saya diundang di Kota Marudu untuk program yang hampir sama. Kehadiran dan semangat ibu bapa berdasarkan pemerhatian saya agak membanggakan. Respon mereka sepanjang ceramah agak proaktif. Menyampaikan ceramah pada sebelah petang memang agak mencabar apatah lagi kalau menyentuh isu yang agak ilmiah. Sesi soal jawab juga menampakkan komitmen mereka terhadap pendidikan anak-anak mereka. Bersama saya dalam sesi soal jawab ialah Pegawai Yayasan Sabah, Zon Utara En.Sabrin Sindan. Beliau seorang yang sangat proaktif, kaya idea pengalaman dan menampakkan kecintaan yang tinggi terhadap masa depan pendidikan anak-anak Sabahan, Beliau juga menyatakan justifikasi Yayasan Sabah menjemput penceramah dari kalangan anak-anak tempatan dalam setiap program outreach Yayasan Sabah. Saya mulai susah hati apabila beliau berbisik meminta saya bersedia menjadi penceramah tetap program pendidikan Yayasan Sabah. Ini kerana saya sedar keberadaan saya dalam dunia ceramah yang masih terbatas.
Program ini dirasmikan oleh YB Sarapin Magana. Dalam ucapannya YB berkongsi kesusahan hidup keluarganya dulu khususnya dalam dunia pendidikannya di peringkat awal. Ternyata beliau memang genius dalam pembelajaran. Rupanya beliau juga pernah menjadi guru sandaran di Sikuati Kudat dan isterinya juga merupakan seorang guru.
Saya mengucapkan terima kasih kepada pihak sekolah kerana memberikan peluang kepada saya berkongsi cerita dan citra suara orang kampung. Salah satu yang saya kongsikan kepada mereka ialah kajian yang dijalankan oleh Goldenber (1992) tentang masalah pembelajaran anak-anak susah dari keluarga Mexico yang berhijrah ke Amerika. Kajian ini mendapati peningkatan prestasi anak-anak Mexico banyak dipengaruhi oleh educational partnership antara sekolah dengan ibu bapa melalui program pengadaptasian kaedah didaktik di rumah. Ibu bapa Mexico bertindak melaksanakan basic learning di rumah atas bimbingan guru dan ternyata membawa kesan positif terhadap anak-anak.

Tiada ulasan: