Pengikut

29 Ogos 2008

TINDAKAN SONGSANG LAHIR DARI HATI YANG SONGSANG

Sejak beberapa hari ini banyak pihak,parti politik dan pengendali web dan blog mengecam tindakan kerajaan mengharamkan Web Malaysia Today. Menteri Dalam Negeri, Datuk Syed Hamid Albar mempertahankan tindakan ini dengan alasan bahawa web ini menyiarkan tulisan berunsur fitnah. Web ini mulai disekat pada 26 Ogos lalu khususnya kepada pengguna yang menggunakan talian telekom namun masih boleh dilayari dari pelayar luar negeri. Raja Petra menyediakan alamat alternatif iaitu http://mt.harapanmalaysia.com/2008/ namun tidak pasti sampai bila boleh bertahan. Kecaman terbaru disuarakan sendiri oleh Tun Dr Mahathir dengan berkata bahawa tindakan ini mencabuli jaminan kerajaan kepada Koridor Raya Multimedia pada pertengahan 90-an bahawa kerajaan tidak menapis internet apatah lagi menghalang akses dan mengharamkan. Saya antara pelayar tetap Malaysia Today sejak 5 tahun yang lalu dan web ini banyak membuka minda saya dalam semua aspek seperti penguasaan isu global, maklumat terkini, kupasan isu yang tajam dan keberanian. Jsuteru tindakan kerajaan ini mengundang persepsi saya dalam beberapa sudut :

  • Langkah kerajaan ini songsang dengan Falsafah Pendidikan Negara yang mahu melahirkan human capital yang berfikiran matang dan global.
  • Langkah kerajaan ini songsang dengan Dasar Telekomunikasi Negara yang memberi jaminan terhadap ketepatan dan kebebasan aliran maklumat.
  • Langkah kerajaan ini songsang dengan kewujudan Akta Hasutan dan Akta Mesin Cetak yang membolehkan pendakwaan kepada penulis yang memfitnah.

Tindakan kerajaan ini adalah sangat desperado dan boleh makan tuan....

Tiada ulasan: