Pengikut

25 Mac 2008

KEMISKINAN TEGAR
Ungkapan kemiskinan tegar telah sinonim dengan daerah Pitas. Pada waktu saya mengajar subjek Pengajian Am di peringkat tingkatan 6, tajuk/isu selalu hangat diperdebatkan. Majoriti pelajar tidak tahu makna kemiskinan tegar ini (apatah lagi orang kampung....)Penjelasan saya mudah...kemiskinan tegar adalah kemiskinan yang telah menjadi warisan. Ada simpulan bahasa 'tegar tengkuk' yang bermakna orang yang susah diajar/ditegur. Ini bermakna kemiskinan tegar ialah kemiskinan yang 'semiskin-miskinnya' yang hampir mustahil untuk dibasmi. Petani berkahwin dengan petani...kebarangkalian 100% anak pasti petani. Kitaran ini telah menjadi budaya dan identiti sekian lama. Kemiskinan melingkari hidup.
Dalam perjalanan dari kejohanan sukan tadi....saya menawarkan rehat kepada pelajar sambil memberikan peluang membeli belah di Kota Marudu tetapi mereka menolak dengan alasan tiada duit. Saya sangat kasihan. Saya tahu mereka sangat lapar kerana setelah makan tengahari mereka berjuang habis-habisan di padang dan jam menunjukkan 6.30 pm.
Huh...ya...kemiskinan ! Mereka datang dari keluarga yang susah..sangat miskin. Kerajaan melaung-laungkan kekayaan dan kemewahan negara. Pendapatan isi rumah dikatakan telah meningkat. Dalam RMK9, dikatakan Sabah menerima peruntukan 20 bilion ! Saya tertanya-tanya di manakah wang itu ? Kini kita berbangga dengan Koridor Pembangunan Sabah (SDC) Rancangan 15 tahun ke arah Sabah Maju......Ya......inan...maman...inai...amai di pelusuk terpencil di Pitas.....samalah kita nantikan....SDC akan mengubah hidup anda. Sabah akan keluar dari kemiskinan tegar pada tahun 2010..kata seorang menteri kanan Sabah. Adakah realiti ? Ilusi ?
Nantikan....Gerbang Pitas akan meneliti dan membuka realiti.....

Tiada ulasan: